fbpx
  1. Home
  2. »
  3. Commerciële innovatie
  4. »
  5. Vijf tips voor meer succes en plezier in sales

Vijf tips voor meer succes en plezier in sales

Vijf tips voor meer succes en plezier in sales

De middelen en de werkomgeving van verkopers zijn vaak verre van optimaal. Toch wordt er van hen verwacht, dat ze, ook in tijden van heftige concurrentie, blijven scoren. Als we het met klassieke houten schaatsen opnemen tegen concurrenten met klapschaatsen wordt winnen wel heel erg moeilijk.

Vijf tips hoe het beter kan: 

  1. Inspirerend en positief doel. Klanten blijven ons trouw omdat ze een bepaalde passie met ons delen. Dit kan een passie zijn voor technologische innovatie, zorg voor ons milieu et cetera. Het is belangrijk dat we iets bezitten, dat verder gaat dan een mooi product. Iets van maatschappelijk nut, wat klanten aanspreekt en waar we trots op zijn. Een emotionele binding, ethisch en transparant zaken doen zijn voorwaarden voor duurzaam succes.
  2. Samenwerken. Werken is plezieriger en succesvoller als we samenwerken met anderen. Als we talenten, inzicht, creativiteit en ervaring van ons netwerk mobiliseren, kunnen we bergen verzetten. Succesvol samenwerken vereist, dat we informatie delen, ons kwetsbaar opstellen en collega’s en partners betrekken bij beslissingen. Voor veel organisaties betekent dit een behoorlijke cultuuromslag. Het loont echter de moeite, sterker nog: er is geen andere route.
  3. Moderne hulpmiddelen en organisatiemodellen. Door gebruik te maken van de huidige informatie-, communicatie- en samenwerkingshulpmiddelen werken we effectiever en efficiënter. Omdat medewerkers beter geïnformeerd zijn, kunnen we de hiërarchie en bureaucratie verder terugdringen. Naast een kostenvoordeel is dit ook goed voor de sfeer in het bedrijf en voor het verandervermogen.
  4. Stop met individuele prestatiebeloningen.In de huidige tijd van samenwerken passen geen persoonlijke bonussen. Het werkt averechts en kan de concurrentie in het team aanwakkeren, iets wat we juist tegen willen gaan. De angst om goede verkopers te verliezen, indien we niet met bonussen werken, is volkomen onterecht. Autonomie, meebeslissen, zingeving en samenwerken hebben veel meer invloed op motivatie dan geld.
  5. Aandacht voor commerciële innovaties. Commerciële innovaties zijn onontbeerlijk geworden. We moeten continue nieuwe wegen bedenken om aan de wensen van onze klanten tegemoet te komen. Winnen doen we niet door concurrenten te verslaan, maar door klanten aan ons te binden. Gemotiveerde en creatieve verkopers spelen hierin een belangrijke rol en vormen tevens een moeilijk te kopiëren en dus duurzame onderscheidende factor. Dit kan niet gezegd worden van producten en processen.
LinkedIn
WhatsApp
Facebook