LADEN SLUIT

IIR verkoopt hoogwaardige kennis

International Institute of Research (IIR) organiseert trainingen en conferenties voor zakelijke professionals. Ermelinda Vermeulen is Managing Director en zij vertelt hoe deze onderneming voorop loopt met kennisontwikkeling en over de kracht van netwerken.

  • Focus op kwaliteit en innovatie
  • Ondernemende cultuur
  • Consultative selling

‘Wij leven met ons aanbod van wat er buiten in andere organisaties gebeurt, dus wij moeten ervoor zorgen dat we anderen altijd een stap voor zijn. Alles wat googlebaar is, hoeven wij niet aan te bieden. Als je dat zoekt, ga je maar lekker met je ipad thuis op de bank zitten’, zegt Managing Director Vermeulen. ‘IIR helpt zakelijke professionals verder in hun carrière met kwalitatief hoogwaardige, direct toepasbare content en door beslissers samen te brengen om zo hun kennis en vaardigheden verder te versterken.’

Praktijkgericht

IIR ontwikkelt de conferenties en trainingen op eigen initiatief. Research is daarom van cruciaal belang, vertelt Vermeulen. ‘Onze productontwikkelaars zijn voortdurend bezig met de vraag waar onze doelgroep van wakker ligt en waar organisaties in actie moeten komen. Om een recent voorbeeld te noemen: de AVG, de wet voor de bescherming van privacy. De overheid stelt eisen aan de opslag van data en dat levert organisaties en medewerkers veel vragen op. Hoe begin je daaraan en wat betekent dat in mijn baan? Onze programma’s bieden need to know informatie, waar onze klanten direct in de praktijk mee aan de slag kunnen. Om in de toekomst voorop te blijven lopen, hebben we ook een adviesraad. Hierin zitten experts en wetenschappers uit de sector, die ons helpen bij het traceren van nieuwe ontwikkelingen en het opzetten van programma’s.’

Eigen motor

Ondernemerschap staat hoog in het vaandel in de cultuur van IIR, aldus Vermeulen. ‘Om hier te slagen is het belangrijk om kansen te zien voor het verbinden van mensen en netwerken. Dan werkt het niet als je blijft wachten op instructies, dus wij zoeken mensen met een eigen motor. Oprechte interesse in de branche door bijvoorbeeld actief het nieuws te volgen en zelf met plannen komen zijn daarbij belangrijk. In mijn visie functioneer je pas echt goed als je gelukkig bent met de inhoud van je baan en binnen de cultuur van de werkgever.’

Inzicht in drijfveren

‘Als wij nieuwe medewerkers zoeken, wedden we niet op één paard. Ons eigen netwerk is een belangrijke bron, maar we maken ook gebruik van onder andere Linkedin en bemiddelingsbureaus. Als we de beschikbare kandidaten allemaal zouden spreken, kost dat ons onnodig veel tijd. Ik heb veel liever direct één goede kandidaat’, zegt Vermeulen.

‘Brand New Sales heeft ons al meerdere salesmensen geleverd, zij begrijpen wie wij zijn en tegelijkertijd kennen ze de kandidaten ook goed. Brand New Sales snapt wat mensen drijft en ze leiden zo geschikte mensen naar de beste plekken, zodat alle partijen er beter door worden.’

Persoonlijke groei

De verkoop van opleidingen en trainingen van IIR vindt voornamelijk plaats via de telefoon, maar er is geen sprake van hard sales, vertelt Vermeulen. ‘Als mensen niet willen inschrijven, gaan wij ze ook niet pushen. Onze medewerkers moeten vooral goed luisteren om de vraag achter de vraag te achterhalen. Mensen willen niet per se een opleiding volgen, maar andere doelen bereiken, zoals een promotie of persoonlijke groei. Met hun antwoorden kunnen wij daar met een goed opleidingsadvies op inspelen om professionals te helpen hun doelen te bereiken. Kwaliteit en maatwerk staan centraal, want het kan een behoorlijke investering zijn in dure arbeidsuren.’

Aantrekkelijke plaats

Partnerships vormen een andere bron van inkomsten voor IIR, legt Vermeulen uit. ‘Onze projectontwikkelaars en een marketeer maken samen een plan om professionals te bereiken en te trekken naar conferenties met concrete onderwerpen binnen een bepaalde niche. Kwaliteit bieden is ook hier essentieel: een zeven als beoordeling zien wij als een beleefdheidscijfer, wij moeten minimaal een acht halen’, zegt ze.

‘Bij onze conferenties komen veel mensen met dezelfde interesses uit één branche en daarom is dat ook voor andere bedrijven een aantrekkelijke plaats om aanwezig te zijn. Via onze partnershipmanagers bieden wij die bedrijven dan verschillende mogelijkheden aan om zich te presenteren bij onze deelnemers. Door de juiste mensen bij elkaar te brengen versterken wij de kracht van het netwerk.’

IIR in het kort:

IIR is een onafhankelijke kennis- en netwerkorganisatie die met specifieke conferenties en trainingen zakelijke informatie biedt, die leiden tot oplossingen en ontwikkeling van mensen en organisaties. Het bedrijf heeft meer dan dertig jaar ervaring in Nederland en is gevestigd in Amsterdam. Er werken 35 mensen. IIR is een officieel erkend opleidingsinstituut.